Peugeot 208 HDI med 100 hk er en af de biler som falder voldsomt i det teoriske brændstofforbrug efter den nye norm. Den går fra de oprindelige 33,3 km/l til 23,8 km/l. Foto: Jens Overgaard

Peugeot 208 HDI med 100 hk er en af de biler som falder voldsomt i det teoriske brændstofforbrug efter den nye norm. Den går fra de oprindelige 33,3 km/l til 23,8 km/l. Foto: Jens Overgaard

Derfor kører din bil- tilsyneladende - meget kortere på literen

Ny beregningsmåde giver et mere realistisk billede af bilens brændstofforbrug. Tallene for mange modeller overrasker, men der er en forklaring

Af
Jens Overgaard

brændstof Det er blevet lettere at gennemskue, hvor langt din bil kører på literen. Fra årsskiftet har bilimportørerne nemlig skullet opgive brændstofforbruget efter den nye og mere retvisende WLTP-norm, der afløser den gamle NEDC-norm. Det kan især ses på mikrobilerne eller større biler med dieselmotor, som på papiret er faldet drastisk og helt op til 30 pct. Men bare rolig, bilerne kører det samme som før.

Der er dog store forskelle i ændringerne i de forskellige bilmærker og brændstoftyper. Således klarer en VW Take Up med 60 hk, der tidligere kørte 24,4 km/l efter den oprindelige NEDC-norm, nu 19,6 km/l – altså 4,8 km/l mindre - mens en Peugeot 208 med 100 hk diesel falder fra 33,3 km/l til 23,8 km/l, hvilket svarer til 9,5 km/l. Til sammenligning falder en VW Golf hatchback med en 1,6 liters dieselmotor på 115 hk fra 24,4 km/l til 20,2 km/l, som er 4,2 km/l mindre per liter.

En del af forklaringen på de store fald hos franske PSA kontra for eks. VW er, at mens for eks. VW-koncernen har været ekstra forsigtige og de sidste to-tre år løbende har skåret en lille luns af de noget urealistiske tal ved hvert model-skifte for at komme tættere på virkeligheden og tilnærme sig WLTP, tager franskmændene næsten det hele i et hug. Således lå enkelte VW Polo- og Golf diesel-modeller over 30 km/l for tre-fire år siden og er nu altså omkring 20 km/l.

Fordel for ejerne

De nye tal er i alle tilfælde en fordel for bilejerne, pointerer Torben Lund Kudsk, der leder politisk økonomisk sekretariat hos FDM. Mange bilmodeller har nemlig kørt hele 40 pct. under det, de har været opgivet til.

”De tal, vi ser nu, er meget tættere på, hvad man kører i virkeligheden. For nogle bilmodeller rammer de næsten præcist, mens andre måske stadig ligger 20 pct. fra målet, viser vores erfaringer,” siger Torben Lund Kudsk, som vurderer, at for eks. PSA tidligere har været gode til at optimere deres biler, så de passede meget korrekt til NEDC-testens betingelser, som altså bare ikke svarer så godt til virkeligheden.

Han peger på, at den nye beregning i alle tilfælde er en klar fordel for den almindelige bilist.

”Det bliver alt andet lige at lave et mere præcist kørselsbudget. Hvis man pendler meget, er der ikke ligegyldigt, hvor langt biler reelt kører på literen,” siger han.

Han forklarer at det især er biler med de små turbobenzinmotorer og dieselmotor, som bliver straffet af den nye mere realistiske WLPT-måde metode.

FAKTA

WLTP

Som noget nyt beregnes brændstof-forbrug og dermed afgifter herhjemme mere detaljeret. Det kan for eks. betyde, at en model med soltag kører kortere på literen pga. vægt og luftmodstand, og dermed får en højere pris. Se mere på www.WLTP.dk

Publiceret 20 May 2019 15:05