Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Er det et konkret problem på alle skoler?

Af Klaus F. Østergaard, Farremosen 3

DTU har i sidste uge barslet med en rapport om skolernes indeklima og helt konkret i de aktive læringsmiljøer - klasseværelserne på skolerne. Resultat bygger blandt andet på konkrete undersøgelser lavet på skoler, også i Allerød.

Rent faktuelt så kan man ikke holde en rimelig temperatur i klasserne og sørge for at udskifte luften godt nok. Konsekvensen er for lidt ilt og for højt CO2 niveau.

Som det pointeres i lederen i avisen Ingeniøren i dag: Kunne en forbedring af temperatur og luftkvaliteten (lavere CO2 niveau) i vores undervisningsmiljøer give en forbedring af indlæringen på 10%.

Når vi samtidig ser på den rapport hvor CEPOS har trukket data fra Undervisningsministeriets undersøgelse om undervisningseffekten, har vi så råd til at undlade at investere i et bedre fysisk indeklima på skolerne?

Hvordan skal det løses?

Kortere skoledage og dermed mindre undervisningstid som de konservatives Marie Kirk Andersen lige har foreslået, så kan børene jo gå til fritidsinteresser i den friske luft som fodbold og ridning?

Men det løser ikke det konkrete problem med høje CO2 koncentrationer, der medvirker til dårlig indlæring og fremmer de negative/lave undervisningseffekter på skolerne i Allerød i den resterende del af undervisningstiden.

Hvad skal vi gøre ved problemet - det kræver en politisk handling og prioritering - hvilke partier melder sig med konkrete holdninger....#KV17

Publiceret: 24. Marts 2017 11:24
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Allerød Nyt

ANNONCER
Se flere