Hetna Regitze Bruuns mor var kirkesanger i Frederiksborg Slotskirke, og hun sørgede tidligt for, at hendes børn fik privat sangundervisning. I dag er to af hendes børn musikere. Foto: Anne Lønstrup

Hetna Regitze Bruuns mor var kirkesanger i Frederiksborg Slotskirke, og hun sørgede tidligt for, at hendes børn fik privat sangundervisning. I dag er to af hendes børn musikere. Foto: Anne Lønstrup

Fra Berlin til gården i Kollerød

Operasanger Hetna Regitze Bruun har overtaget sit barndomshjem i Kollerød. Herfra driver hun landbrug og passer sin sangerkarriere

Af
Anne Lønstrup

opera For 30 år siden forlod Hetna Regitze Bruun forældrenes gård i Kollerød. Hun læste på universitetet og på konservatoriet, blev uddannet operasanger og flyttede for en længere periode til Berlin. Mens hun var bosat der, stiftede hun virksomheden 'Home Opera', der sælger hjemmekoncerter med klassisk musik.

Konceptet går ud på, at kunden i tæt samarbejde med Home Opera skaffer et publikum på minimum 40 personer, der betaler en billetpris på 300-400 kroner for at få en professionel operaoplevelse opført i intime rammer, hvilket primært vil sige i private hjem. Den eneste rekvisit, der SKAL være på plads, er et klaver. Og så skal værten sørge for et måltid mad til ensemblet.

Operainteresserede kan på 'homeopera.net' finde en koncert og købe en billet. Publikum får den præcise adresse 24 timer inden koncerten og tre-fire sangere og en pianist til forestillingen.

"Ud af den elitære boks"

"Idéen er at tage opera ud af den ekstremt elitære boks, hvor den for mange befinder sig, og gøre den til en mere folkelig oplevelse. Opera handler om følelser – ligesom en tv-serie på Netflix – det har en voldsom lyd, og det rykker i folk, især når de kommer helt tæt på," fortæller Hetna Regitze Bruun.

Hun sammenligner dét at få øjnene op for opera med en kode, der skal knækkes.

"Vi præsenterer uddrag af forskellige værker i mindre bidder. Ligesom tapas af opera. Publikum hører en intro til hvert nummer, og vi når ca. 20 små numre på de to gange 50 minutter, som koncerterne varer," siger Hetna Regitze Bruun.

Siden 2012 har Home Opera arrangeret 185 koncerter i dagligstuer rundt om i Europa.

Gode samtaler med værterne

Det er især det yngre publikum – dem Hetna Regitze Bruun kalder "novicerne inden for opera" – som Home Opera gerne vil lokke med til koncert.

"Det virker med det samme på folk, når de ser, hvordan vi pukler og puster og sveder lige foran dem. Det er meget intimt i den forstand, at vi er tæt på hinanden, men publikum viser megen respekt, og det har aldrig været et problem at komme ind i private hjem med et publikum på 40-50 mennesker. Der er en naturlig andægtighed omkring det," fortæller Hetna Regitze Bruun.

For hende og de øvrige musikere er det en oplevelse i sig selv at rykke ud fra de store operahuse og hjem i folks private gemakker, hvor møblerne skubbes til side og klapstolene bliver slået op, så alle kan få plads. Backstage klæder musikerne om til galla i folks soveværelser eller står på de private badeværelser og lægger makeup. Som en del af aftalen laver aftenens værter et måltid mad til musikerne før forestillingen, og det fører tit til gode samtaler på kryds af nationaliteter.

"Jeg elsker den etniske og sociale diversitet, som var en del af min hverdag i Berlin, og som Home Opera kan bringe med her til Danmark. I sidste uge havde jeg musikere fra Norge, Tyskland og USA boende her på gården i forbindelse med koncerter i Jylland. De elsker at komme til Danmark, og da vi ikke har råd til hoteller, bor vi ofte privat, når vi er ude at lave home opera-koncerter," siger hun.

Musikere og landmænd

Hetna Regitze Bruun besluttede sig for at flytte tilbage til Kollerød efter næsten ti år i Berlin. Hendes mor, som havde drevet gården siden farens død, ville gerne stoppe og gå på pension. Samtidig ville moren gerne blive på gården, der ligger et stenkast fra den gård, hvor faren var vokset op.

"Det var mig imod at sælge det, som mine forældre har arbejdet for igennem mange år. Samtidig nyder jeg at bo på landet. Det er unikt at være så tæt på naturen, men selvfølgelig kan jeg godt savne Berlin en gang imellem," siger Hetna Regitze Bruun, der bliver glad, når hun hører nogen tale tysk i S-toget.

Hun sang i den danske kirke i Berlin og var medlem af menighedsrådet, men hun fremhæver også storbyens puls og spontanitet og muligheden for altid at kunne tromme folk sammen med kort varsel.

I dag er gårdens jord forpagtet ud, og Hetna driver gården i tæt samarbejde med sin bror.

"Det er svært at leve som landmand i dag, måske særligt når man er uddannet musiker," griner hun.

Siden 2012 har Home Opera arrangeret 185 koncerter i dagligstuer rundt om i Europa. Foto: Christian T. Jørgensen

Siden 2012 har Home Opera arrangeret 185 koncerter i dagligstuer rundt om i Europa. Foto: Christian T. Jørgensen

Koncert i Kollerød

Interessen for musik tilskriver Hetna Regitze Bruun bl.a. en fantastisk musiklærer på Allerød Gymnasium:

"Hun hed Annette og var et festfyrværkeri af en musiklærer, der anerkendte og forstod min passion for klassisk musik i en tid, hvor der var meget mere fokus på rytmisk musik."

I dag ernærer Hetna Regitze Bruun sig udover landbrug af at være freelance operasanger, og hun har for øjeblikket engagement i Operahuset i København, men når høsten er ovre, håber hun at kunne sætte endnu en Home Opera op i Kollerød.

Hun råder ikke over det store markedsføringsbudget, så konceptet spreder sig fra mund til mund, og når først kontakten er etableret, bliver hjemmeoperaen ofte booket igen.

"Her i sommer skal vi f.eks. optræde for sjette gang i en boligforening i Malmø, hvor altanerne ud mod gården hænger sammen. Når beboerne sidder på altanerne, og vi står nede i gården, virker hele bebyggelsen som ét stort amfiteater."

Publiceret 23 June 2019 05:30