To 17-årige fra Allerød springer ud som forfattere

Kodning og programmering er et sprog, som alle børn og unge bør have kendskab til, mener to gymnasielever. De har netop fået udgivet en bog om emnet

Af
Af Anne Lønstrup

Mødet mellem Facebooks 33-årige stifter, Mark Zuckerberg, og 44 amerikanske senatorer viste med al tydelighed, at senatorernes tekniske indsigt ikke helt matchede den unge tech-komets. Senatorerne ville udspørge Zuckerberg om Facebooks forretningsmetoder, men kom samtidig til at afsløre deres mangel på digital viden.

Det blev bemærket af mange medier efter høringen. Og det blev bemærket af to gymnasieelever fra Allerød, som nærmest fandt de aldrende senatorers spørgsmål og formuleringer komiske.

Lauritz Christian Holme og Mads Villum Nielsen bruger høringen som eksempel på, hvor skidt det kan gå, når man mangler dannelse i en digital verden.

De har netop fået udgivet en lærebog målrettet til elever på 7. klassetrin. Den hedder ”Lær at kode C#” og bygger på forskellige opgaver og projekter om kodning og digital dannelse, som de to skrev, mens de gik i 9. klasse på Lillevang Skole.

Programmerede for sjov

I dag går de i 1. g. på Allerød Gymnasium, og efter udgivelsen af deres bog har de bl.a. været i Aftenshowet og i Berlingske for at fortælle om den interesse, som har gjort dem til forfattere.

”Vi havde længe programmeret for sjov uden for skoletid, men i 8. klasse stod vi en dag med et matematisk problem, hvor vi begge to kunne se, at 'Ahh, det kan vi da fikse!' Og så brugte vi vores viden om programmering til at løse opgaven,” fortæller Lauritz Christian Holme og Mads Villum Nielsen.

De beskriver oplevelsen som en 'øjenåbner'. Derfra arbejdede de aktivt for at inkludere programmering i undervisningen, og lærerne på Lillevang Skole opmuntrede dem.

Det samme gjorde forældrene, som gav dem ideen til at kontakte forlaget Alinea, som foreslog, at de skrev en lærebog i kodning.

Lauritz Christian Holme og Mads Villum Nielsen har med deres bog gjort det nemt for skoleelever at komme i gang med kodning. Foto: Anne Lønstrup

Lauritz Christian Holme og Mads Villum Nielsen har med deres bog gjort det nemt for skoleelever at komme i gang med kodning. Foto: Anne Lønstrup

Digital dannelse i folkeskolen

Det passede Lauritz Christian Holme og Mads Villum Nielsen godt, for de synes ikke, at folkeskolen tilbyder nok undervisning i at forstå digitaliseringen af samfundet.

”Vi er selvlært inden for det her og har ofte søgt vores viden på et unødvendigt højt niveau. Det er ikke nødvendigt med alle de tekniske detaljer og viden om datastruktur, og vi har gjort meget for at skære ting fra og gøre indholdet let forståeligt,” siger Lauritz Christian Holme, der suppleres af Mads Villum Nielsen:

”For os er digital dannelse en del af den almene dannelse, og vi vil gerne fortsætte med aktivt at arbejde for, at programmering bliver inkluderet i folkeskolen. Vi har selv savnet det i den grad.”

Publiceret 25 April 2018 15:15

Allerød Nyt nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Allerød Nyt
SENESTE TV