Det blev ikke til en karriere som professionel cykelrytter, men Thomas Kjærgaard gjorde sin store cykelinteresse til sin levevej på anden vis. Foto: Anne Lønstrup

Det blev ikke til en karriere som professionel cykelrytter, men Thomas Kjærgaard gjorde sin store cykelinteresse til sin levevej på anden vis. Foto: Anne Lønstrup

20 år som indehaver af Pauli Cykler

Thomas Kjærgaard cykler flere gange om ugen 35 km hver vej fra sit hjem til sin forretning i Lillerød. Elcyklen er han dog ikke klar til at hoppe på endnu

Af
Anne Lønstrup

Cykeljubilæum Som dreng og ung drømte Thomas Kjærgaard om at blive cykelrytter. Han voksede op i Nørre Herlev og cyklede til alt, så det faldt helt naturligt at forfølge en karriere på hjul.

En af cykelkammeraterne hed Thomas Jørgensen, og han tilbød for 20 år siden Thomas Kjærgaard at overtage Pauli Cykler i Lillerød. Forretningen havde været hans far, Pauli Jørgensens, men nu var chancen der, hvis Thomas Kjærgaard fra interesseret?

”Jeg er uddannet elektriker og arbejdede dengang i lysbranchen, hvor jeg bl.a. solgte indretningslys til butikker. Men egentlig ville jeg gerne være selvstændig, og derfor var muligheden for at overtage Pauli Cykler som en appelsin, der poppede ned i min turban,” fortæller han.

100 elcykler om året

Den 1. oktober var der gået 20 år, siden Thomas Kjærgaard overtog Pauli Cykler, som blev startet i Allerød tilbage i 1990. Forretningen fylder 300 m2 i ejendommen på M. D. Madsensvej 6. Den har seks ansatte og er byens største cykelhandel, men alene i Thomas Kjærgaards tid har syv-otte andre cykelhandlere forsøgt at slå sig ned i byen.

”Vi har mange trofaste lokale kunder, og der kommer nye til hele tiden. Vi sælger også via vores webshop, og vores speciale er helt klart el-cyklerne. Vi har i hvert fald solgt elcykler siden 2005. Dengang solgte vi fire-fem om året, i dag er tallet oppe på 100 elcykler om året,” fortæller han.

Faktisk er elcykel-trenden så stor, at han seriøst overvejer at lade andre om at sælge racercykler, så han kan koncentrere sig fuldt om elcykler.

”Det er folk i alle aldre, der køber elcykler, og kunderne i Lillerød bruger især elcyklen som alternativ til bil eller tog, når de pendler til job i København eller Hillerød.

Han kører ikke selv elcykel, men hvornår vil han selv begynde på det?

”Den dag jeg føler, at cykling skal være en transportform mere end en træningsmaskine,” svarer den snart 50-årige cykelentusiast, der ofte cykler på arbejde fra sit hjem på Østerbro.

Publiceret 02 October 2018 10:08