Adm. direktør Henrik Hjelmsmark fra start-up selskabet Sani Membranes fra Allerød modtager her FoodTech 2018 Product Award for bedste nye produkt til fødevarer. Pressefoto.

Adm. direktør Henrik Hjelmsmark fra start-up selskabet Sani Membranes fra Allerød modtager her FoodTech 2018 Product Award for bedste nye produkt til fødevarer. Pressefoto. Lars Møller

Allerød-virksomhed vinder eftertragtet pris

Sani Membranes vandt FoodTech 2018 Product Award for bedste nye produkt til fødevarer i konkurrence med 300 andre

Af
Anne Lønstrup

Anerkendelse De er kun syv-otte ansatte på Allerødvirksomheden Sani Membranes. Deres produkt er noget så nørdet som et nyt membranfilter til sanitær industri.

Det lille start-up selskab har udviklet på deres membranfilter i fem år, og er nu blevet klar til at sælge produktet til andre virksomheder. Membran filtre benyttes til f.eks. at fraktionere mælk i valle og protein, til gær og celle høst i biotekindustri og til diverse oprensning og koncentration på molekyleniveau.

I sidste uge udstillede Sani Membranes deres produkt på fødevareteknologimessen FoodTech i Messecenter Herning. De var klart det mindste firma blandt de syv virksomheder, der var nomineret til prisen. Men det blev altså Sani Membranes, der løb med den eftertragtede pris som årets Product Award. Foruden æren for at have lavet årets bedste nye produkt til fødevarer vandt Sani Membranes 50.000 kr.

Innovativ og perspektivrig

”Vi blev meget overraskede over at vinde prisen. Vi var den absolut mindste blandt de syv nominerede virksomheder. Ja, vi var det mindste firma på hele messen, men vores membranfiltre er en decideret nyhed, og dem er der meget få af i branchen,” fortæller Henrik Hjelmsmark, administrerende direktør i Sani Membranes.

Han tilføjer, at prisen, som blev givet for ”den mest innovative og perspektivrige nyhed”, er væsentlig for start-up selskabet i forhold til at komme i kontakt med potentielle kunder:

”Prisen åbner nogle døre. Vi kommer mere i pressen, og at der begynder at komme tiltro til, at vi faktisk har et produkt, som kan bruges. Vores produkt er et disruptivt produkt, og det vil sige, at det kan være vanskeligt at få folk til at tro på, at det faktisk kan det, som man siger det kan.”

Så sent som i foråret var Sani Membranes stadig i gang med at udvikle deres membran. Siden er det lykkedes at udvikle et produkt, som er blevet klar til markedet, og som der ifølge Henrik Hjelmsmark nu er solgt ca. 20 enheder af.

”Det er først nu, vi er begyndt at have et produkt, som vi kan sælge direkte på markedet, så vi er langt fra at kunne leve af det, men det går fremad, f.eks. er der er lige startet en ny mand i firmaet i dag,” siger Henrik Hjelmsmark.

Publiceret 23 November 2018 12:27