Camilla Krøger Olsen fortæller, at hendes kolleger synes, at det er sejt, at hun blev Danmarksmester i SEAT-servicerådgivning. I Barcelona er der ca. 1.500 konkurrencedeltagere, dog har hun ”kun” 30-40 modstandere i sin kategori. Foto: Anne Lønstrup

Camilla Krøger Olsen fortæller, at hendes kolleger synes, at det er sejt, at hun blev Danmarksmester i SEAT-servicerådgivning. I Barcelona er der ca. 1.500 konkurrencedeltagere, dog har hun ”kun” 30-40 modstandere i sin kategori. Foto: Anne Lønstrup

Camilla fra Allerød ved alt om SEAT-biler - nu skal hun til VM i Barcelona

Camilla Krøger Olsen fra Allerød ved alt om, hvad der sidder i en SEAT-bil. Det har hun netop bevist ved at vinde danmarksmesterskabet som landets bedste SEAT servicerådgiver

Af
Anne Lønstrup

Stil ikke op i en dyst med Camilla Krøger Olsen fra Allerød. I hvert fald ikke, hvis du vil dyste om, hvem der har mest teknisk viden om bilmærket SEAT.

28-årige Camilla Krøger Olsen har nemlig lige vundet titlen som Danmarks bedste SEAT servicerådgiver (det man tidligere kaldte værkfører). Hun stillede op i konkurrence med alle landets servicepartnere, og ved finalen sidste fredag vandt hun prisen.

Til april skal hun repræsentere Danmark ved verdensmesterskaberne i Barcelona.

”Jeg ved ikke, hvor mange point jeg fik. Men jeg ved, at der var 900 mulige points, og at jeg fik fire point mere end nummer to i konkurrencen,” siger en glad Camilla, der glæder sig til at rejse til Barcelona for at kæmpe om verdensmestertitlen.

Få kvindelige mekanikere

Konkurrencen tester deltagernes viden inden for tre kategorier: Service, produktkendskab og teori. Testen er udfordrende, og der er ingen forberedelsestid. Sådan bliver det også i Barcelona, så Camilla kan ikke gøre andet end at læse på alt vedrørende SEAT, og det er hun så gået i gang med.

”Jeg har en stor teknisk viden. Jeg ved, hvad der sidder i bilerne og kan servicere kunderne ud fra de særlige krav, som SEAT-fabrikken stiller. Der er en autoriseret måde, som vi håndterer kunder på, når de kommer til os med bilen til reparation. Hvis de f.eks. ringer og siger, at bilen siger en bestemt lyd, så skal jeg helst kunne afgøre, om det er noget, man skal reagere på straks, eller om det kan tåle at vente,” forklarer hun.

Hun deltog som eneste kvindelige mekaniker i konkurrencen.

”Der er næsten ingen kvinder i faget. Jeg valgte selv at uddanne mig til mekaniker for at kunne reparere en gammel bil, som jeg fik af min mor og far, da jeg var 18 år. Den skulle sænkes, have nye lygter og andre ting. Men der var aldrig tid på værkstedet, så kunne jeg lige så godt uddanne mig mekaniker selv.”

Kører selv Skoda

Camilla Krøger Olsen kom i lære i 2009 og er uddannet i Volkswagen, Skoda og SEAT.

”Jeg har kun to års erfaring som servicerådgiver, men jeg har prøvet stort set alle funktioner på værkstedet, undtagen pladesmeden,” siger hun.

”Det var fedt at lære at reparere sin egen bil, men privat jeg går ikke så meget op i biler, som jeg gjorde engang. Jeg er ikke en bilfreak, der bruger alle mine penge på fælge, og jeg kører faktisk i en Skoda.

Publiceret 16 January 2019 11:58