Venstre håber, at flere vil skifte fra bil til den nye grønne hurtigrute og dermed lette presset på vejnettet.

Venstre håber, at flere vil skifte fra bil til den nye grønne hurtigrute og dermed lette presset på vejnettet.

Venstre foreslår hurtigrute på hjul mellem Nordsjælland og København

Det skal være lettere at komme mellem Nordsjælland og København, og det skal en ny hurtigrute til 1 milliard kroner hjælpe til med, mener partiet

hurtigrute En ny hurtigrute mellem Hillerød i nord og metrostationen på Nuuks Plads på Frederiksberg skal sikre, at man kommer hurtigere frem. Ruten - der anslås at koste 1 milliard kroner - skal have mange afgange, få stop og en transporttid ned under 40 minutter.

Det mener man i Venstre, der håber, at flere vil skifte fra bil til den nye grønne hurtigrute og dermed lette presset på vejnettet.

"Der er rigtig meget pres på motorvejsnettet. Det giver store kødannelser med tilhørende ekstra forurening og masser af støj. Og selvom vi udvider motorvejen helt til Hillerød, så er vi også nødt til at tilbyde en grøn, hurtig og effektiv forbindelse fra Nordsjælland og ind mod København. Ellers sander det hele til. Det får vi med denne løsning," siger Hans Andersen, folketingsmedlem for Venstre og medlem af transportudvalget.

Glæde i Allerød

Hos Allerøds borgmester, Karsten Längerich, Venstre, er der glæde over forslaget.

"Vi har brug for at flytte noget af trafikken over i den kollektive trafik - og hvis vi kan få skabt flere forbindelser mellem vores område og både Hillerød og hele metronettet i København, så vil det klart være en fordel for de, der vil have tættere til en sådan hurtigrute end til S-toget," siger Karsten Längerich.

"Vi har brug for at flytte noget af trafikken over i den kollektive trafik - og hvis vi kan få skabt flere forbindelser mellem vores område og både Hillerød og hele metronettet i København, så vil det klart være en fordel for de, der vil have tættere til en sådan hurtigrute end til S-toget," siger Allerøds borgmester, Karsten Längerich.

Han pointerer, at det for ham ikke er vigtigt, om hurtigruten er letbane, hurtigbus eller noget tredje.

"Det vigtigste er, at man kan komme hurtigt frem, får taget toppen af trængslen, får valgt en grøn løsning og har en økonomi, hvor det faktisk kan lade sig gøre inden for en overskuelig fremtid. Hvis vi kan have ruten klar i kølvandet på åbningen af det nye supersygehus, vil det jo være fantastisk," siger Karsten Längerich.

Formentlig en BRT-løsning

Ifølge folketingsmedlem Hans Andersen har man ikke lagt sig fast på, om hurtigruten skal være en egentlig letbaneløsning, en såkaldt BRT-bus eller en mere traditionel bus.

"Vi vil gerne have det etableret hurtigt. Det udelukker jo i hvert fald, at man laver en helt ny S-togslinje og metro. Letbanen kræver også en del investeringer. Så det mest nærliggende - for at få det etableret hurtigt – er at vælge en løsning, hvor man lader en BRT-bus kører i nødsporet på Hillerødmotorvejen. Det kræver, at man i forbindelse med de kommende arbejder sikrer, at der er nødspor hele vejen. Der skal også laves nogle stoppesteder lige op ad motorvejen. Men det er langt mere tilgængeligt – også prismæssigt – end at arbejde med den klassiske letbane eller S-tog," siger Hans Andersen.

Hos Venstre anslår man, at prisen på projektet vil være omkring en milliard kroner, som kan finansieres af puljen af statslige vejprojekter på 5,6 milliarder kroner, fremgår det af en pressemeddelelse.

mik.

Venstre mener, at hurtigruten blandt andet skal have stop på Hillerødmotorvejen ved Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum og Værløse.

Venstre mener, at hurtigruten blandt andet skal have stop på Hillerødmotorvejen ved Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum og Værløse.

Fakta om forslaget

  • En Letbane på gummihjul, hyppige afgange hvert 5. eller 10 minut.
  • Stop på Hillerødmotorvejen ved knudepunkterne f.eks. Hillerød erhvervsområde, afkørsel supersygehuset, Allerød, Vassingerød erhvervsområde, Farum, Værløse, Skovbrynet S-tog, Gladsaxe/Herlev ringvej/letbane, Høje Gladsaxe/Tingbjerg, Bellahøj, Nuuks plads (metro).
  • Prioriteret ekspreskørsel i forbedret nødspor (a la strækningen mellem Værløse og Skovbrynet).
  • 40 minutters forbindelse fra Hillerød til Nørrebro.
  • Etablering af park & ride knudepunkter.
  • Bus rapid transit, eller BRT-system og forkortet BRT eller BRTS, er et busbaseret kollektivtransportsystem, der er designet til at forbedre kapaciteten og pålideligheden i forhold til et konventionelt bussystem (kilde: Wikipedia)

Kilde: Venstre

Publiceret 23 May 2019 16:04