Succes: Skolebørn læser højt for beboere på plejecenter

Dansklærer og ergoterapeut tog vellykket initiativ til at styrke naboskabet mellem skole og plejecenter

samarbejde Den gode relation og den gode nabo er noget, vi alle ønsker os. Det fik dansklærer Lotte Andersen på Lillevang Skole og Maria Pass, der er ansat som ergoterapeut på Skovvang Plejecenter, til at tage teten på at styrke naboskabet til hinanden. Helt konkret ønskede de at skabe et naboskab gennem en aktivitet, som gav mening for både beboerne på plejecentret og for børnene på skolen.

I den ånd opstod idéen til et samarbejde, hvor børn fra 2. årgang besøger plejecentret én gang om ugen. Børnene bliver inviteret hjem til nogle af beboerne og læser højt over en lille hyggestund - til stor glæde for både børnene og de ældre, fortæller Allerød Kommune i en pressemeddelelse.

Undervisningen ud i virkeligheden

Lotte Andersen er overbevist om, at besøgene på plejecentret gør børnene til bedre læsere og er med til at styrke deres motivation for at læse.

"Jeg oplever, at højtlæsningen på plejehjemmet påvirker læseglæden hos børnene, og det er meget væsentligt for børnenes motivation. Børnene gør meget ud af at finde en bog, der vil glæde deres ældre ven. De øver bogen flere gange, så de er helt klar til at læse højt for deres nye ven," siger Lotte Andersen og fortsætter:

"Børnene er samtidig med til at skabe liv og energi på plejecenteret, mens de øver sig i at læse højt. Når vi flytter undervisningen ud i virkeligheden, får læsningen et formål. Den bliver meningsfuld og relevant, og samtidig bliver den et middel til en ny og lærerig kontakt og socialt samvær med personer, de måske ikke er vant til at møde i deres hverdag. Det er en vigtig erfaring for børnene."

Formand for Børne- og Skoleudvalget, Nikolaj Bührmann, er enig og supplerer:

"Det her projekt taler ind i hele formålet med den åbne skole, og børnene får nogle sociale kompetencer, samtidig med at de træner deres læsefaglige kompetencer. På den måde skaber samarbejdet muligheder for, at børnene lærer at indgå i andre fællesskaber – og får noget glæde og læring ud af det. Og så er det et kæmpe plus, at både børnene og beboerne på plejecentret synes, det er hyggeligt og sjovt."

Unikt fællesskab på tværs af alder

"Når børnene træder ind på plejecenteret, bliver glæden hos beboerne enorm stor. Der kan tydeligt ses glæde og engagement hos beboerne. Smilet hos beboerne siger alt om, hvor givende det er for beboerne, at få besøg af børnene," siger Maria Pass og uddyber:

"De viser stolt deres boliger frem, når børnene kommer, og efter børnene har læst op, taler de sammen med deres ældre nye ven, og det kommer der mange spændende samtaler ud af. Det er samtaler om, hvordan det var at gå i skole i gamle dage og 2. verdenskrig. Der bliver genfortalt gamle H.C Andersen klassikere, som de sidder og taler om – alt sammen til stor begejstring for børnene."

Lotte Andersen opfordrer til, at andre skoler gør det samme, da det er meget berigende for børnene og de ældre.

Formanden for Sundheds-, Velfærds- og Beskæftigelsesudvalget, Jesper Holdflod Pallesen, er glad for det nye samarbejde:

"Et initiativ som dette kan jeg kun være tilfreds med og glad for som udvalgsformand. Jeg er sikker på, at samarbejdet afføder meget godt - og så er det med til at modvirke ensomhed hos vores beboere på plejecentrene. Vi skaber samtidig et unikt fællesskab, der er givende for begge parter, og som ikke er påvirket af den store aldersmæssige forskel."

mik.

Publiceret 26 June 2019 05:30