"Jeg kan godt lide William Morris-stoffer med naturmønstre, for der er mange paralleller mellem de to design. Det er som at sætte sig i et blomsterbed,” siger Anne Franch, der har taget plads i en lænestol med William Morris-stof, mens hendes kvindelige elev arbejder i baggrunden i værkstedet i Allerød. Foto: Anne Mette Ahlgreen

Som at sidde i et blomsterbed: Anne er møbelpolstreren med forkærlighed for blomster

Møbelpolstrer Anne Franch holder af sit håndværk, fordi det gør hende i stand til at redde fine gamle møbler og give dem ny personlighed til glæde for deres ejere

Af
Anne Mette Ahlgreen

I barndomsvenindes hjem var møblerne polstret med og gardinerne var syet af storblomstret stof fra engelske Sanderson, og tapeterne var i samme mønster.

”Jeg var helt overvældet, og det har virkelig sat sig,” fortæller møbelpolstrer Anne Franch om barndommens blomstrende hjem.

Eksponeringen for romantiske stoffer med naturmotiver er nok en af årsagerne til, at Anne Franch gik i lære som møbelpolster, og at hun i dag elsker at arbejde med romantiske stoffer.

”Jeg kan også godt lide William Morris-stoffer med naturmønstre, for der er mange paralleller mellem de to design. Det er som at sætte sig i et blomsterbed,” siger Anne Franch, der har taget plads i en lænestol med William Morris-stof, mens hendes kvindelige elev arbejder i baggrunden i værkstedet i Allerød.

”Møbler er fyldt med følelser”

Anne Franch er ekspert i at vurdere, om et polstret møbel er værd at polstre om og betrække med nye stoffer.

”Jeg holder af gamle møbler med sjæl og patina fra før, man begyndte at bruge skumgummi. De de har holdt i 100 år, og det er godt håndværk. Jeg kan se detaljerne i dem, og om møblet kan blive flot igen, eller om der er så meget slitage, at detaljer gået tabt, møblet er ødelagt,” siger hun.

Anne Franch bruger naturlige materialer som hestehår, hør, hamp- og kokosfibre til at ompolstre møbler med. I gamle dage brugte man det, der var ved hånden, tang hvis man boede ved havet, og i Sverige brugte man træspæner.

”Det er en dejlig følelse at skabe noget med hænderne, for det er meget sanseligt arbejde. Vi måler og vejer med hænderne, bruger både lineal og øjemål, og arbejdet kommer ud af hænderne,” forklarer Anne Franch.

”Der er ikke så mange gamle lænestole tilbage, så man er heldig, hvis man har et møbel, der kan gøres personligt med frækt, moderne stof, så det kan stå og ”shine”. Nogle har arvet et gammelt møbel, som de har mange følelser knyttet til. De har måske som barn siddet på armlænet hos deres bedsteforældre, så det er forbundet med tillid, når kunder kommer ind med et elsket møbel, de gerne vil beholde,” siger Anne Franch.

”Skønt at redde gamle møbler”

”Det er lidt fornemmelse af, at man redder noget, der ellers ville forsvinde. Møblerne får lov at leve videre, og det er en stor tilfredsstillelse, ligesom jeg gerne vil bidrage til at bruge færre ressourcer i et samfund, hvor vi bruger alt for mange,” tilføjer hun.

Anne Franch blev uddannet møbelpolstrer i 1999 og arbejdede siden hos Frits Hansen Møbler med at polstre æg- og svane-lænestole af Arne Jacobsen. Siden blev hun professionsbachelor i tekstile fag og formidling på Håndarbejdets Fremmes Seminarium og lærte at formidle håndværk gennem udstillinger, på nettet og ved at holde kurser i møbelpolstring. Det gav hende mod til blive selvstændig møbelpolster, hvad hun har været i 10 år.

”Vi har brug for at falde til ro og nyde”

Hendes kunder kommer typisk for at få pustet nyt liv i stole og sofaer fra før 1940 og vælger ofte grove uldstoffer fra Kvadrat designet i 1965. Begge stoffer bruges i dag af moderne designfirmaer som Hay. Andre vælger velour eller plys, og en del vælger blomstrede stoffer fra Sanderson.

”I dag er det en trend at gå op i at have gode møbler med substans i sit hjem som skaber personlighed. Vi kan købe os til alt muligt, men William Morris født i 1834 tænkte bæredygtigt og gik op i, hvilke omgivelser mennesker trives i. Nivaagaards Malerisamling havde i foråret en udstilling om William Morris og viste hans tapeter, møbler og kakler. Han er oppe i tiden, fordi han var eksponent for at skabe noget personligt, han var inspireret af naturen, og hans udtryk er moderne og overdådigt. Stofferne skaber en gammeldags og romantisk stil og dag, hvor alting går hurtigt, har vi brug for noget at falde til ro i og nyde,” siger Anne Franch fra sin komfortable lænestol iført en skjorte, der matcher stolens mønster - præcis som i barndommen.

Publiceret 06 July 2019 10:00