Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Skovvang-afdeling satser på mere bevægelse

'Hansen til Jensen' og 'telefonnummerdans' satte onsdag eftermiddag gang i grin og bevægelse for lærere og pædagoger på Skovvang-afdelingen af Lillevang Skole

DGI"s børne- og ungekonsulenter Anette Bundgaard og Julie Nygaard Ulrik underviste onsdag eftermiddage i bevægelseslege, der skal give mere fokus på bevægelse i skoletiden.

"Vi synes det er en god idé, og det har været meget efterspurgt, særligt af de lærere der har de ældste klassetrin," fortæller afdelingsleder Elsebeth Guhle og uddyber:

"Hvad er der egentlig af idéer, og hvordan kan vi få de her store unger til at røre sig?"

Tager en hjernepause

I kølvandet på folkeskolereformen er der kommet mere fokus på bevægelse. Det kan ifølge Anette Bundgaard være som en integreret del af undervisningen, men også som såkaldte brainbreakers.

"En brainbreaker er en pause til hjernen, hvor det handler om at flytte fokus fra skolearbejdet. Hvis man for eksempel har mistet koncentrationen, kroppen sitrer og man føler sig rastløs, så skal der være en god hjernepause, hvor man kan fordøje det lærte så det bundfælder sig, og her er bevægelse godt," fortæller Anette Bundgaard.

Specialklasselærer Jan Skotte bruger i forvejen mange bevægelseslege og øvelser i sine klasser, og er ikke i tvivl om virkningen af hjernepauser.

"Jeg mærker en tydelig forskel i vågenhedsniveauet, som kan svinge i store bølger hos børnene. Men efter en pause med leg og bevægelse er bølgerne blevet mindre, vågenhedsniveauet mere stabilt og børnene modtagelige for undervisning," fortæller han og understreger vigtigheden af, at børnene har det sjovt mens de har hjernepauser.

Mere bevægelse i 2017

Formålet med et DGI profilskoleforløb er at styrke og inspirere læreres og pædagogers kompetencer og idérigdom indenfor bevægelse, hvilket kommer eleverne til gode.

Skovvang-afdelingens elever kan i 2017 se frem til mere leg og bevægelse i skoletiden, efterhånden som skolen er færdig med de fire moduler som tager et års tid. Afdelingsleder Elsebeth Guhle er glad for, gennem profilskoleforløbet, at kunne hjælpe sine ansatte med værktøjer og gode idéer til at få bevægelse ind i undervisningen.

Publiceret: 12. Januar 2017 08:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Allerød Nyt

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt