DEBAT: Selvforskyldt butiksdød?

Bille Thøgersen, Elmevej 18

Hører til den type, som foretrækker at se den attråede ting an i virkeligheden, altså i en forretning, og derefter helst også købe den ansigt til ansigt med sælgeren/eksperten og dermed den ansvarlige, hvis noget ikke virker efter hensigten. Det er jeg villig til at give en merpris for.

Derfor blev min jagt på to stk. elapparater for nylig en ret så frustrerende oplevelse. Havde på nettet fundet det apparat i mellemklassen, som tilsyneladende tilfredsstillede mit behov. Det var et kendt mærke, som har et stort antal forskellige modeller fra det mest simple til det mest avancerede på området. Disse forhandles bl.a. i to kædeforetninger, som har filialer i både Allerød og Birkerød.

I den ene havde de et skønsomt udvalg af modellerne, men ikke den ønskede, som de til min overraskelse heller ikke kunne hjemskaffe, idet "den ikke var i deres sortiment". Konklusion: Kæden forhandler mærket, men den enkelte forretning kan ikke rekvirere andre modeller, end en central ledelse har besluttet at forhandle!

I den anden kædeforretning var modellen udsolgt, hvorfor de foreslog modellen lige over med en ekstra funktion, som jeg ikke ønskede. Pris 1200 kr., hvilket ikke var skræmmende, da min model blev handlet på nettet for lidt under 1000 kr. Spurgte derfor, om denne kunne skaffes. Det kunne den, men prisen var forfærdende og uforståelig, nemlig 1900 kr. Forespurgt, hvorfor den mindre avancerede model kostede mere end den mere avancerede, svarede ekspedienten, at det var, fordi den mere avancerede var på tilbud.

Derpå tillod jeg mig selv at gå på kompromis med mine ædle principper og købe to stk. på nettet for 1800 kr., hvilket altså var 100 kr. billigere end etstyksprisen i forretningen.Man kan ikke ligefrem sige, at nettruslen har fået disse kæder frem i skoene. Forståeligt, at folk flygter fra butikkerne.

Publiceret 25 September 2019 00:00