"Jeg elsker at kunne se på folk, hvilken størrelse tøj de skal have, og som professionel foreslå dét, jeg synes er rigtigt for den enkelte, i den rigtige kvalitet. For mig er det alfa og omega at give god service, og god service handler allermest om råd og vejledning," siger Louis Sass-Petersen, der kan fejre 50 års jubilæum i tøjbranchen. Foto: Michael Braunstein

"Jeg har stadig lyst til at være dér hvor det sker"

Indehaver af Mr. Allerød, Louis Sass-Petersen, kan fejre 50 års jubilæum i tøjbranchen

Af
Michael Braunstein

jubilæum "Jeg er 64 år, pensionsalderen nærmer sig, og den dag jeg vælger at gå på pension håber jeg, at en anden vil køre butikken videre. Men der er ikke sat dato på, hvornår jeg stopper. Jeg kan godt lide at arbejde, det er spændende at have med kunderne at gøre, og jeg har altid haft det sådan, at jeg ikke kan sidde på et kontor, jeg skal ud hvor det sker - og dér har jeg stadig lyst til at være."

Sådan siger indehaver af Mr. Allerød, Louis Sass-Petersen, der kan fejre 50 års jubilæum i tøjbranchen. Det bliver fejret med gode tilbud og en reception 25. september fra kl. 14-18, hvor der bydes på flæskestegssandwich og en lille én til halsen.

Startede som 14-årig

Louis Sass-Petersen trådte ind i tøjbranchen som 14-årig, da han startede i mesterlære 15. august 1969 i Vangede Herremagasin hos Erik Frøkjær Jensen, den senere indehaver af Frøkjær-kæden.

Som udlært blev han fire år senere førstemand i en butik med drenge- og juniortøj, ejet af Erik Frøkjærs bror, og derefter blev han headhuntet tilbage til Vangede-butikken, der på det tidspunkt var overtaget af tidligere ansatte. Her var Louis Sass-Petersen førstemand i 11 år.

Fra Vangede gik turen til La Strada i Stenløse og et job som bestyrer gennem 22 år. Louis Sass-Petersen blev indehaver Torsten Beers højre hånd i La Strada-kæden, der talte et stort antal forretninger.

"En hård tid"

La Strada-tiden sluttede i 2007, hvor Mr. Allerød åbnede i bymidten i Lillerød.

"Butikken lå på Lilledal og adressen viste sig at være lidt af en 'blindgyde'. Oveni kom så finanskrisen i 2008, og da krisen var forbi, blev vi ramt af internethandlen. Det var en meget hård tid, ikke mindst for detailhandlen," siger Louis Sass-Petersen og fortsætter:

"Det blev Mr. Allerøds redning, at vi for fem år siden flyttede ind i den centrale del af bymidten. Her er vi meget mere synlige og oplever mange flere impulskøb."

"Mr. Allerød er nu i en stabil tilstand, vi har et godt kundeunderlag og en hel del faste kunder - vi tjener penge. Krisen fra 2008 og frem har ikke været den eneste krise i mine 50 år i branchen, men det har været den hårdeste. Vi kom ikke tilbage igen som efter de andre kriser. Når det er sagt, tror jeg dog ikke, at herretøj er den del af detailhandlen, der er allerhårdest ramt: Man køber ikke habitter på nettet, man kan ikke mærke på varerne på nettet, og man kan ikke få tilpasset tøjet på nettet."

"Priserne på mange af vores varer er faktisk de samme på nettet som i den fysiske butik. Hvad folk imidlertid ikke så ofte tænker på er, at der udledes mere CO2 ved nethandel som følge af transport frem og tilbage, så nethandel er reelt slet ikke bæredygtigt," siger Louis Sass-Petersen.

"Det blev Mr. Allerøds redning, at vi for fem år siden flyttede ind i den centrale del af bymidten. Her er vi meget mere synlige og oplever mange flere impulskøb," siger den jubilerende indehaver af Mr. Allerød. Foto: Michael Braunstein

Flere handler lokalt

Louis Sass-Petersen har oplevet mange forandringer i tøjbranchen gennem de 50 år. Den seneste udvikling glæder ham:

"Jeg kan mærke, at der er flyttet en del børnefamilier til byen, der siger, at de gerne vil handle i de fysiske butikker og dermed støtte byen. Jeg tror, at der er kommet en stigende forståelse for, at byen dør, hvis man ikke støtter de lokale forretninger."

Selv har Louis Sass-Petersen taget sin store tørn for at få dét budskab ud: I 10 år har han været medlem af Allerød Handelsforenings bestyrelse og dermed været med til at præge og markedsføre byen.

"Det er en god løsning, vi har nu med Byforum, en citymanager og 'Mit Allerød', hvor vi arbejder sammen for byen og bymidtens skyld. Der sker mere, og det er mere koordineret blandt alle aktørerne," siger Louis Sass-Petersen.

Mr. Allerød-indehaveren er glad for at være, hvor han er i dag - i en by, han kalder unik.

"Vi er så mange selvstændige og har kun få kapitalkæder, så du møder ejerne og chefen selv, når du træder ind i butikkerne. Det er unikt."

Publiceret 15 September 2019 10:30